A Nemesvámosi
Petőfi Sándor Német Nemzetiségi
Nyelvoktató Általános Iskola Helyi
Pedagógiai Programja
[Local Pedagogical
Programme of the Sándor Petőfi German
Nationality Language Teaching Primary
School of Nemesvámos]. (n. d.)
http://www.nemesvamosiskola.hu/dokumentumok/HPP_rovid.pdf
(Accessed 12. September 2022)
Bátyi, S. et. al.
(2019): #ECOC2023 – Are we ready? The
linguistic landscape of the high street
of Veszprém. Alkalmazott
Nyelvtudomány 19.2, 1–17.
https://doi.org/http://dx.doi.org/10.18460/ANY.2019.2.002
Bellér, Béla (2006):
A magyarországi németek rövid története
[A Brief History of the Germans in
Hungary]. Budapest: Magvető Kiadó.
Biró, E. (2016):
Learning Schoolscapes in a Minority
Setting.
Acta Universitatis
Sapientiae,
Philologica
8.2, 109–121.
https://doi.org/10.1515/ausp-2016-0021
Erb, M. (2024): Német
nemzetiség [German
Nationality].
In: Borbély A. &
Bartha, Cs. (eds.): Többnyelvűség
Magyarországon. Szociolingvisztikai
vizsgálatok nemzetiségekről [Multilingualism
in Hungary. Sociolinguistic Studies on
Nationalities]. Budapest: HUN–REN
Nyelvtudományi Kutatóközpont, 115–183.
https://nytud.hu/kiadvany/tobbnyelvuseg-magyarorszagon
(Accessed 10. May 2025)
Gergye, E. (2020):
Băjási nostri áisj kusztá… – a mi
beásaink itt éltek…– A beás nyelv
megjelenése különböző nyelvi tájképekben
[Băjási nostri áisj kusztá… – Our Beás
People Lived Here... – The Appearance of
the Beás Language in Various Linguistic
Landscapes]. In: Borbély, A. (ed.):
Nemzetiségi nyelvi tájkép Magyarországon
[Linguistic Landscape of
Nationalities in Hungary].
Budapest: Nyelvtudományi Intézet,
108–123.
https://mek.oszk.hu/21600/21659/21659.pdf
(Accessed 10. May 2025)
Kállai, E. (2023):
Nemzetiségi oktatás a magyar
iskolarendszerben [Nationality Education
in the Hungarian School System].
REGIO 31.1, 104–132.
https://doi.org/10.17355/rkkpt.v31i1.104
Laihonen, P. & Tódor,
E. M. (2015): The changing schoolscape
in a Szekler village in Romania: signs
of diversity in rehungarization.
International Journal of Bilingual
Education and Bilingualism.
https://doi.org/10.1080/13670050.2015.1051943
Nehra, W. (2024):
The History of St Martin’s Day.
https://www.iamexpat.de/expat-info/german-expat-news/history-saint-martins-day
(Accessed
10. April 2025)
Pachné Heltai, B.
(2020): Iskolai nyelvi tájkép: a nyelvi
ideológiák szerepe a tanulás-tanítás
folyamataiban [Schoolscape:
The Role of Language Ideologies in
Teaching and Learning Processes].
In: Borbély, A. (ed.): Nemzetiségi
nyelvi tájkép Magyarországon [Linguistic
Landscape of Nationalities in Hungary].
Budapest: Nyelvtudományi Intézet,
185–208.
https://mek.oszk.hu/21600/21659/21659.pdf
(Accessed 10. April 2025)
Romsics, I.
(2017): Magyarország története [A
History of Hungary]. Budapest: Kossuth
Kiadó.
Seewann, G. (2013): A
magyarországi németek történetének
vázlatos áttekintése [An Outline of the
History of Germans in Hungary]. Hitel
26.8, 84–92.
https://epa.oszk.hu/01300/01343/00139/pdf/EPA01343_hitel_2013_08-084-092.pdf
(Accessed 11. May 2025)
Szabó,
T. P. (2015): The management of
diversity in schoolscapes: an analysis
of Hungarian practices. Apples.
Journal of Applied Language Studies
9.1, 23–51.
https://doi.org/10.17011/apples/2015090102
Tódor, E. M.
(2019): Hétköznapi kétnyelvűség –
Nyelvhasználat, iskolai nyelvi tájkép és
nyelvi én a romániai magyar iskolákban
[Everyday Bilingualism – Language Use,
Schoolscape, and Linguistic Identity in
Hungarian Schools in Romania]. Budapest:
Szépirodalmi Figyelő Alapítvány – Ráció
Kiadó,
31–32, 83.
Vetter, E. (2022):
Linguistic Landscapes in School. In:
Stavans, A. & Jessner, U. (eds.):
Childhood Multilingualism.
Cambridge: Cambridge University Press,
628, 641–642.
https://doi.org/10.1017/9781108669771.034
Zászlóprotokoll dióhéjban
[Flag
Protocol in a Nutshell]
(2013):
https://poliform.hu/zaszloprotokoll-diohejban/?srsltid=AfmBOor4ZdfRoCFx7I7k0O2iJabhi7pkZHu7whTxcaNDh2YeQRzU1CNX
(Accessed 10. April 2025)
Szabó, M. K.,
Vincze, V. & Bibok, K. (2023b): “Thank
you for the terrific party!” – An
analysis of Hungarian negative emotive
words. Corpus Linguistics and
Linguistic Theory 19.3, 451–485.
https://doi.org/10.1515/cllt-2022-0013
Vincze, V., Üveges,
I., Szabó, M. K. & Takács, K. (2021): A
magyar beszélt és írott nyelv különböző
korpuszainak morfológiai és szófaji
vizsgálata [Morphological and
phonological examination of various
corpora of the Hungarian spoken and
written language]. In: Berend, G.,
Gosztolya, G. & Vincze, V. (eds.):
XVII. Magyar Számítógépes Nyelvészeti
Konferencia [17th Conference on
Hungarian Computational Linguistics].
Szeged: Szegedi Tudományegyetem,
Informatikai Intézet, 169–182.
Wilson, D. &
Sperber, D. (1993): Linguistic form and
relevance. Lingua 90.1–2, 1–25.
https://doi.org/10.1016/0024-3841(93)90058-5
|